Afsprakenlijn: 078 - 621 41 18

Afsprakenlijn: 078 - 621 41 18
Spoed:  078 - 617 78 98

Pijnbestrijding

Het krijgen van een kind doet pijn. Iedere vrouw reageert hier weer anders op. Pijnstilling is niet standaard nodig, vaak  kan op andere manieren de pijn worden verzacht, denk bijvoorbeeld aan ademhalingsoefeningen, massage, het veranderen van houding en het gebruik van warm water tijdens de bevalling. Ook maakt je eigen lichaam natuurlijk pijnstillers aan.

Het is belangrijk dat je goed kan ontspannen op de momenten dat de pijn er even niet is. Wanneer er sprake is van bijvoorbeeld ondragelijke pijn, paniek, angst of uitputting kan pijnbestrijding helpen om de bevalling voorspoediger te laten verlopen. Helaas is dit thuis niet mogelijk en zal je altijd naar het ziekenhuis moeten. Klik hier voor een mondelinge uitleg van een verloskundige van Rhena over de opties in het Albert Schweitzer ziekenhuis (filmpje bevalcafé; pijnstilling tijdens de bevalling). Hieronder worden ze nader toegelicht.

Epiduraal

Dit wordt ook wel een ruggenprik genoemd. Een ruggenprik verdooft de onderste helft van het lichaam, in 95% van de gevallen wordt geen pijn meer ervaren. Het effect is meestal na 15 minuten merkbaar en de ruggenprik kan de gedurende de hele ontsluitingsperiode blijven zitten. Een epiduraal wordt gezet door de anesthesist in het ziekenhuis. De bevalling verloopt verder onder verantwoording van de gynaecoloog.

Voordelen van een ruggenprik

• De meeste vrouwen voelen weinig pijn meer tijdens de weeën
  • De ruggenprik werkt beter dan een injectie met pethidine of een pompje met remifentanil
  • Je wordt niet slaperig of suf van een ruggenprik en maakt de bevalling dus helemaal mee.

Nadelen van een ruggenprik

• Soms, bij 5 tot 10 van de 100 vrouwen, werkt een ruggenprik onvoldoende. De ruggenprik wordt dan soms opnieuw uitgevoerd.
  •  Een ruggenprik heeft meer bijwerkingen en gevolgen voor jou en je kindje dan een injectie met pethidine, het pompje met remifentanil, want:.
  • Het persen duurt langer. Daardoor heb je meer kans op een bevalling met zuignap of vacuümpomp (een ‘vaginale kunstverlossing’).
  • Je hebt een grotere kans op een keizersnede omdat het niet goed gaat met je kindje.
  • De weeën zijn vaak minder krachtig en je hebt extra medicijnen nodig om de weeën weer krachtiger te maken.
  • Je hebt vaker een lage bloeddruk. Daarom krijg je een infuus met vocht en soms medicijnen om te voorkomen dat je bloeddruk te laag wordt.
  • Je kunt je bed niet uit, omdat je minder gevoel hebt in je benen. Dat komt langzaam weer terug nadat de toediening van medicijnen is stopgezet. Bij een lage dosering heb je meer gevoel in je benen en kun je soms staan en lopen
  • Je hebt meer problemen met plassen, omdat je door de verdoving niet goed voelt dat je moet plassen. Daarom krijg je vaak (tijdelijk) een blaaskatheter, Na de bevalling wordt de katheter weer verwijderd
  • Je hebt vaker koorts. Je lichaamstemperatuur kan stijgen door een ruggenprik. Het is dan lastig om te bepalen of dat door de ruggenprik komt of dat het om koorts gaat door een infectie. Voor de zekerheid krijg je dan een antibioticum. Soms moet de baby na onderzoek door de kinderarts worden opgenomen op de kinderafdeling en krijgt het ook een antibioticum.
  • Soms hebben vrouwen tijdens een ruggenprik last van jeuk. Deze bijwerkingen hebben vaak te maken met de samenstelling van de medicijnen.
  • Soms hebben vrouwen na een ruggenprik last van hoofdpijn. Dit komt omdat er een gaatje in het hersenvlies is geprikt waaruit hersenvocht lekt. Deze hoofdpijn kan met medicijnen behandeld worden.

Remifentanil

Dit wordt ook wel het pijnpompje genoemd. Je krijgt een infuus dat aangesloten wordt op een pompje dat je zelf bediend. Deze is begrensd dus je kunt nooit overdoseren. Het is een morfine-achtige stof wat de scherpe randjes van de pijn weg haalt en je meer laat ontspannen. De bevalling verloopt verder onder verantwoording van de gynaecoloog.

Voordelen van Remifentanil

• Remifentanil kan in veel ziekenhuizen op elk tijdstip worden gegeven.
  • Het werkt snel maar kortdurend en is dus ook snel uitgewerkt bij de baby.

Nadelen van Remifentanil

• Je kunt misselijk, suf en slaperig worden. Het kan zijn dat je de geboorte daardoor minder bewust meemaakt.
  • Doordat je suf wordt kan dit effect hebben op je eigen ademhaling en daarmee het zuurstofgehalte in je bloed. Dit wordt gedurende de toediening gecontroleerd.
  • Je kunt niet meer rondlopen.
  • Jeuk

Pethidine

Dit is een medicijn wat gegeven wordt via een injectie in de bil of het bovenbeen. Pethidine werkt 2 tot 4 uur. Het middel is een morfine-achtige stof en neemt de ergste pijn weg, sommige vrouwen worden er slaperig van. Het wordt alleen gegeven in het ziekenhuis. De bevalling verloopt verder onder verantwoording van de gynaecoloog.

Voordelen van pethidine

• Pethidine kan in veel ziekenhuizen op elk tijdstip worden gegeven.
  • Ongeveer 1 op de 3 vrouwen is tevreden over het pijnstillende effect.
  • Je kunt slaperig worden van pethidine, of zelfs in slaap vallen. Dat kan prettig zijn als je moe bent van de weeën: dan kun je even uitrusten.

Nadelen van pethidine

• Pethidine werkt minder snel dan remifentanil, lachgas en een ruggenprik.
  • 2 van de 3 vrouwen heeft toch nog veel pijn.
  • Je kunt niet meer rondlopen.
  • Ook de baby kan suf worden van pethidine. Daardoor kan het meer moeite hebben met ademhalen na de geboorte. Soms hebben baby's een injectie nodig om weer goed te kunnen ademhalen.
  • Door de sufheid kan je kindje soms minder goed de borst vinden en zuigen. Dit kan het geven van de borstvoeding bemoeilijken.
Aan alle vormen van pijnbestrijding zitten dus voor- en nadelen. Weet dat de mogelijkheid tot medicamenteuze pijnstilling er altijd is als je het nodig hebt, maar probeer eerst andere manieren uit om je pijn te verzachten/te ontspannen. Indien pijnstilling nodig is bedenken we op dat moment samen met jou welke keuze de beste optie is. Kijk voor uitgebreide informatie en alternatieven voor medicamenteuze pijnbestrijding naar onderstaand filmpje of lees meer informatie hierover op de website van mijnverloskundige.nl

Filmpje Rhena over pijnbestrijding

/7b3e63b79f" target="_blank" rel="noopener">hier